В умовах війни попит на металоконструкції в Україні катастрофічно впав

Військова агресія РФ проти України зачепила усі сегменти сталевого ринку України. Падіння попиту, проблеми з логістикою та інші складнощі вимагали від учасників ринку ухвалення рішень щодо перебудови своєї роботи. Компанія «Українська фабрика сталевих продуктів», яка займається виробництвом різноманітних металоконструкцій, ділиться своїм досвідом роботи в умовах війни.

Про компанію

Наша компанія виробляє металоконструкції для дорожнього будівництва (дорожні огородження, портали, опори освітлення та ін.), сектору тваринництва (огорожі фіксації голів head-lock, боксові розділювачі, кормові столи та ін.), комунального господарства (зупинкові павільйони, навіси та ін.) та промислового будівництва (сходові огородження та площадки, нестандартні види металоконструкцій).

Поточна ситуація

Через складну ситуацію в країні та зменшення кількості замовлень рівень завантаження виробництва впав на 80%. Найбільший спад спостерігається в сегменті металоконструкцій для будівництва та ремонту доріг – він становить приблизно 95%. Зараз із цієї спеціалізації ми виробляємо лише стійки для дорожніх знаків.

Трохи краща ситуація у сфері виробництва металоконструкцій для тваринництва. Це пов’язано з тим, що закупівлі обладнання для тваринництва аграрії фінансують за рахунок власних коштів, тоді як дорожнє будівництво залежить від держзамовлення. Однак ми розуміємо, що зараз витрати на будівництво та ремонт доріг не є пріоритетними для державного та місцевих бюджетів.

У межах оптимізації роботи компанії велику увагу ми приділили внутрішнім технологічним процесам (підвищення ефективності використання обладнання, скорочення простоїв та ін.). Проте з огляду на падіння обсягу замовлень нам довелося зменшити кількість персоналу більш ніж на 50%.

Пошук нових сегментів

Ситуація на ринку металоконструкцій для окремо взятого підприємства залежить від напряму діяльності та здатності заводу швидко переорієнтуватися на затребувану продукцію. Однак якщо ти виробник металоконструкції, то це не означає те, що ти можеш робити з металу абсолютно все.

Ми постійно проводимо моніторинг ринку в пошуках затребуваних металоконструкцій, які ми могли б виробляти, але виникає питання економічної доцільності випуску тієї чи іншої продукції.

Зараз затребуваним є виробництво пічок та твердопаливних котлів. Ми також розглядали для себе цей напрямок, і малосерійно робимо пічки. Також військовим зараз потрібні польові кухні, ми їх готові виробляти, але тут необхідна сертифікація.

Сталеве питання

Різке скорочення виробництва металопродукції в Україні не сильно вплинуло на нас, оскільки споживання металу в нашому виробництві скоротилося приблизно на 90%. Метал українського виробництва, який зник з ринку, ми замінили імпортними поставками. Самі ми не імпортуємо металопродукцію, але купити, наприклад, 20 т імпортного металу не є великою проблемою.

З продукції українського виробництва ми продовжуємо купувати труби «Інтерпайпу».

Загалом ціни на сталь для металоконструкцій зросли приблизно на 40%, проте собівартість зросла ще більше за рахунок цін на енергоносії.

Перспективи ринку

Через війну важко говорити про перспективи українського ринку металоконструкцій. Зараз ми повністю перейшли від довгострокового планування до коротко- та середньострокового. У нас зараз більше ситуаційних, ніж стратегічних рішень. Але можна обережно прогнозувати, що після закінчення війни ринок металоконструкцій зростатиме, оскільки у багатьох регіонах країни потрібно буде відновлювати інфраструктуру всіх видів.
 

Сергій Ратовський
директор ТзОВ «Українська фабрика сталевих продуктів»